Diyetlerin bir çoğunun başarısızlık nedenlerine bakıldığında ilk sırada DUYGUSAL AÇLIK problemini görüyoruz.Birçok insan farketmeden bu şekilde gün içerişinde yediği besinlerin farkında olmadan kilo vermeye çalışıp başarısızlıkla sonuçlandığında “Ben diyet yapamıyorum” diyerek girdiği süreçten vazgeçiyor Kimi zaman stres kimi zaman hüzün bazen de mutluluk gibi duygularla başa çıkmak için yemeye yönelenler duygusal açlık sorunu ile karşı karşıya kalabiliyorlar.

Duygusal yeme fiziksel açlığımız dışında hissedilen can sıkıntısı, öfke yada mutlulukta kendini ödüllendirme durumlarında yemek yeme şeklinde tanımlanıyor. O zaman acıktığımızda Duygusal mı yoksa Fiziksel mi açlık olduğunu nasıl ayırt edeceğiz?
 

DUYGUSAL AÇLIK

FİZİKSEL AÇLIK

Aniden gelişir

Yavaş yavaş gelişir

Yemek yemek genelde kontrolsüz gerçekleşir

Ne yediğinizin ve ne kadar yediğinizin farkındasınızdır

Açlık beyindedir.

Açlık midededir.

Tokluk hissi olsa bile yemek yemeye devam etme isteği vardır.

Tokluk hissedildiğinde yemek yemeye devam edilmez

Peki bu durumdan nasıl kurtulabiliriz?

1.Gerçekten mi açsınız? 2-3 saat öncesi yemek yediyseniz henüz acıkmış hissetmezsiniz.

2.Kendinizi ödüllendirme durumunda yemeği kullanmayın ve diyetlerinizi kalorisi kısıtlanmış, şok diyet adı altında olanve diyetisyen kontrolünde olmayan diyet listelerine başvurmayın.

3.Yemek yemeden önce su,kefir, ayran vb. içecekler tüketmeyi deneyin.

4.Abur cubur yerine daha sağlıklı atıştırmalıklar oluşturun(meyve, çiğ kuruyemiş vb.)

5.Besin kayıt formu tutmaya çalışın.Daha kontrollü yemenize yardımcı olacaktır.

6.Duygusal hislerinizle başa çıkmak için farklı yöntemler bulmaya çalışın.Açık hava yürüyüşleri,kitap okumak gibi aktivitelere yönelebilirsiniz.


Kendi kendinize yardım seçenekleri denediniz ancak yine de duygusal yemekten vazgeçemiyorsanız bir uzmandan yardım almak işinizi kolaylaştırabilir.
Sağlıcakla Kalın.

DİYETİSYEN BETÜL KOÇ

KAYNAKÇA

Kenardy J, Butler A, Carter C et. al. (2003) Eating, mood, and gender in a noneating disorder population. Eat Behav, 4: 149–58.

Kline P (1999) The handbook of psychological testing (2nd ed.), Routledge Taylor and Francis Group, London.

Nolan LJ, Halperin LB, Geliebter A (2010) Emotional Appetite Questionnaire. Construct validity and relationship with BMI. Appetite, 54:314–9

Leahy RL (2002) A model of emotional schemas. Cogn Behav Pract, 9: 177-90.

Macht M, Haupt C, Ellgring H (2004) The perceived function of eating is changed during examination stress: a fieldstudy. Eat Behav, 6: 109–12.

Macht M, Roth S, Ellgring H (2002) Chocolateeating in healthy men during experimentally induced sadness and joy. Appetite, 39: 147–58

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.
Avatar
iron 7 ay önce

İnsan önce ruhunu doyurmalı...